Insignes halen bij Scouting Erasmus

Knopen

Voor het insigne knopen is het de bedoeling dat je de volgende taken uitvoert.

Knopenbord

Aan de hand van uitleg of een voorbeeld maak je:

• Halve steek
  • Achtknoop
  • Slipsteek
  • Platte knoop
  • Mastworp
Deze knopen staan uitgelegd in de PDF die je hier kunt downloaden.

Die maak je vast op een knopenbord. Een knopenbord is een plank, vaak van hout, waarop je knopen vast maakt en eronder zet wat voor knoop het is. Hieronder zie je een voorbeeld. Je mag er echt jóuw knopenbord van maken, dus doe het lekker op jouw manier en maak er wat moois van!

Bron: Scouting Hasselo

Springtouw

Maak met behulp van minimaal 3 touwen en platte knopen een superlang springtouw waar je met minimaal 10 personen mee kunt touwtje springen. Ga met elkaar touwtje springen.

Touw maken

Maak je eigen touw met materialen uit de natuur. Maak het zo sterk mogelijk door de strengen te vlechten of te draaien.

Als alternatief kun je ook plastic tasjes gebruiken die je (helaas) vaak in de natuur tegen komt. Maak er een springtouw van zoals in het filmpje hieronder wordt uitgelegd:

Je kunt ook zelf touw maken van draad of dun bindtouw. Deze uitleg volgt.

Touw opslaan

Leg aan andere Welpen uit hoe ze zelf touwen goed kunnen opslaan/opschieten en opruimen. Vertel aan andere Welpen waarvoor je de knopen van opdracht 1 kunt gebruiken.

Knopen estafette

Doe met hulp van je leiding een knopen estafette. Leg eerst uit aan de andere Welpen in jouw horde hoe ze een platte knoop moeten maken. Van elk estafettegroepje moet de loper die bij het keerpunt komt eerst de knoop maken, voor- dat hij/zij terug mag rennen om de volgende aan te tikken.