Boom voor Hans Hopkoper

Op 14 november is er op ’t Groepshuis een boom geplant ter nagedachtenis aan Hans Hopkoper, die afgelopen februari overleed. Onze scoutinggemeenschap was verslagen. Deze Noorse esdoorn zal een blijvende herinnering zijn voor iedereen die Hans heeft gekend.

In 2008 begon hij met veel plezier bij de gemengde welpen als leiding. In 2010 maakte hij de overstap naar de Rowanafdeling. Als vader van een jeugdlid kon je een gokje wagen hoe oud hij was, maar hij heeft nooit zijn leeftijd verklapt. Hij was jong van geest en dat was het enige dat telde.

Eind 2012 werd bekend dat hij ongeneeslijk ziek was. Scouting had bij hem een speciaal plaatsje in zijn hart. Ter nagedachtenis aan Hans hebben wij een boom geplant. Niet op het achterterrein tussen alle andere bomen, maar op het binnenterrein tussen het sanitairgebouw en de scoutslokalen.

De boom is een ‘Royal Red’ Noorse esdoorn (Acer Platanoides). Deze boomsoort kwam op ons scoutingterrein nog niet voor. Het staat symbool voor de opvallende en authentieke figuur die Hans was.

Het is een boom met rood blad. De kleur van het blad van deze esdoorn is dezelfde als die van de explo-blouse, de afdeling waar Hans als laatste begeleider van is geweest. De esdoorn is een langzaam groeiende boom. Dit staat symbool voor de leeftijd van Hans. Om de boom staat een bankje met daarop een bordje. Het symbool  is een hikemarkering en betekent ‘einde spoor, ik ben naar huis’.

Hans Hopkoper, 1966-2013