Berichten Kimball Vendel

Insigne opkomst deel I 10-10-2015

Vandaag was het dan zover voor de scouts: de eerste insigne opkomst, die in het teken stond van snijden en hakken. Over twee weken zal een tweede insigne opkomst volgen met het thema 'stoken'. Tijdens deze twee opkomsten zullen de scouts alles leren wat nodig is om op een veilige manier een kampvuur te maken. Als beloning kunnen zij hiervoor het felbegeerde vaardigheidsinsigne 'houtbewerking en stoken' verdienen.

Om te beginnen hebben de scouts een instructie gekregen hoe zij op een veilige manier met een (zak)mes om moeten gaan. Met deze kennis zijn de scouts op zoek gegaan naar een geschikte tak om hier, op een veilige manier, een gebruiksvoorwerp te maken. Met het eindproduct zijn heerlijke marshmallows gebakken, om vervolgens verder te gaan naar het volgende onderdeel: het hakken.

Een stukje theorie kan bij het hakken natuurlijk niet ontbreken. Om dit voor de scouts wat minder schools te maken, heeft de leiding de 10 hakgeboden voorgedragen als toneelstuk. Na een korte overhoring werd het tijd om de theorie in de praktijk te brengen en zijn de scouts met een handbijltje aan de slag gegaan. Op de veilige manier en volgens de 10 geboden hebben zij goed geoefend om een V'tje te hakken in een blok hout.

De meeste scouts zijn inmiddels geslaagd voor het eerste onderdeel, gefeliciteerd! Op naar het stoken en naar het vaardigheidsinsigne 'houtbewerking en stoken'!